Zdravie a spánok

Kategórie
 
 
 
 
 

Nech je ako chce, spánok jednoducho patrí k životu. Neexistuje nikto, komu by nechýbal, ak ho má nedostatok. Lenže...čo ak ho je príliš veľa? Existuje neurologická porucha spánku, ktorú charakterizujú  neovládateľné záchvaty spánku a nazýva sa NARKOLEPSIA. 

V tomto stave dochádza k fyziologickým zmenám organizmu v telesnej aj psychickej sfére. Človek vtedy nereaguje na akékoľvek zmeny v jeho okolí. Zaujímavé je, že mimo obdobia spavosti, pacienti nemávajú iné „pred“ príznaky, ktoré by aspoň naznačili, že sa „ niečo chystá“. Nečakaný spánok ich zastihne pri jedení, pri chôdzi, pri šoférovaní...môžu sa pri tom zraniť, zlomiť si končatiny, nepríjemne sa udrieť. Ak je to v lepšom prípade doma, treba ich nechať  „pospať si“, kým sa sami nezobudia.

 

V poslednej dobe Vás bolia stále viac a viac. Reč je o krížoch – máte s nimi len kríž. Bohužiaľ sa to netýka len starších generácií, ale k bolestiam chrbtice prichádzajú čoraz častejšie aj mladšie ročníky. Dokonca deti.

Čím to bude?

Jedným z dôvodov môže byť nezdravý spánok. Matrac, na ktorom strávite noc nemusí vždy spĺňať požiadavky kvalitného odpočinku. Ste stuhnutý, nepríjemné bolesti vás prenasledujú celý deň, jasné, že ste sa vôbec nevyspali. Buď ste zvolili nesprávny typ matraca, príliš mäkký, či naopak – tvrdý, alebo je to životnosťou matraca a jeho deformáciou. Nechcete alebo nemôžete investovať do nového matraca. Lenže zdravý spánok je nesmierne dôležitý pre fungovanie počas dňa a pre menej časté návštevy odborníkov v zdravotníctve.

 

V poslednej dobe Vás bolia stále viac a viac. Reč je o krížoch – máte s nimi len kríž J Bohužiaľ sa to netýka len starších generácií, ale k bolestiam chrbtice prichádzajú čoraz častejšie aj mladšie ročníky. Dokonca deti.

Čím to bude?

Jedným z dôvodov môže byť nezdravý spánok. Matrac, na ktorom strávite noc nemusí vždy spĺňať požiadavky kvalitného odpočinku. Ste stuhnutý, nepríjemné bolesti vás prenasledujú celý deň, jasné, že ste sa vôbec nevyspali. Buď ste zvolili nesprávny typ matraca, príliš mäkký, či naopak – tvrdý, alebo je to životnosťou matraca a jeho deformáciou. Nechcete alebo nemôžete investovať do nového matraca. Lenže zdravý spánok je nesmierne dôležitý pre fungovanie počas dňa a pre menej časté návštevy odborníkov v zdravotníctve.

 
Strašiak pre deti aj rodičov. Bohužiaľ nejde o typicky prirodzený jav, ak pokračuje po piatom roku života. Dieťa trpí pocikávaním sa a my musíme prísť na možnú príčinu a postupovať k vyliečeniu individuálnym prístupom.  Návšteva odborníka – pediatra či špecialistu na enurézu JE VIAC AKO POTREBNÁ.

NIE JE HANBOU NAVŠTÍVIŤ LEKÁRA A TAK NAPOMÔCŤ K ODSTRÁNENIU PROBLÉMU. Je hlúposťou neísť a nič neriešiť.
 
 

Bežný spánok s prerušovaným dýchaním sa výrazne odlišuje od spánkového apnoe. To je už závažným zdravotným problémom.  
Čo to vlastne je ?
Syndróm spánkového apnoe je definovaný ako plytké dýchanie počas spánku, alebo ešte presnejšie ako prítomnosť prestávok v dýchaní, trvajúce dlhšie ako 10 sekúnd a opakujúce sa viac ako 5x za hodinu spánku. Krátkou vetou – porucha dýchania počas spánku.
Často pri ňom dochádza k zástavám dychu alebo sa v noci zobudíte s nepríjemným pocitom, že sa dusíte. V takýchto prípadoch treba vyhľadať lekára, nezanedbávajte vaše zdravie.
 
 

Dve ingrediencie, ktoré má určite každý doma. Že nie? Obidve sú ľahko dostupným tovarom v obchodoch, nemusíte sa za nimi naháňať a vyhľadávať na internete.

Pridávame ich do jedál, ochucujeme nimi koláče, chutia takmer každému z nás. Hm, takú krupicová kaša so škoricou, alebo banánový koktajl...no nebudem vám robiť chute. Aspoň nie na tieto dobroty. Je však možné pomôcť si k lepšiemu spánku inou voňavou pochúťkou.                                                                                      

 

 

Zapchávate si uši a stále to počujete. Neznesiteľné chrápanie vášho spolubývajúceho. Aj spolu-ležiaceho a spiaceho :) On spí a vy civiete do stropu alebo sa zúfalo snažíte zaspať.

Pozná to veľa žien a určite aj zopár mužov. Ten, čo nezažil, nepochopí. Moja kamarátka to riešila doma štupľami do uší a otočením sa opačne t.j. nohy ku hlave, hlava k nohám. Možno si zvykla, možno nie, ale ťažko nájsť riešenie v podobe vytúženého spánku v totálnom tichu.

Nepríjemné chrápanie je výsledkom obmedzenia priechodnosti horných dýchacích ciest, pretože zvýšeným tlakom v hrdle, začne mäkké podnebie s čapom vibrovať a ....chrápanie je na svete.

Áno, väčšinou chrápu naše silnejšie polovičky a hoci ich milujeme, v nočných a skorých ranných hodinách rozmýšľame, ako ich umlčať. Ich chrápanie, samozrejme, nie inak :)

 

Ležíte už vari na šiestom vankúši a nie a nie sa dobre vyspať. Kde je chyba? Vo vankúši? V polohe, v akej ležíte? V tom, že keď už máte problémy s krkom a krčnou chrbticou, treba sa zmieriť s bolesťou?

Odpoveď je ľahká. Nielen kvalitný matrac ale aj vankúš je dôležitým aspektom pre dobrý, ničím ( ani bolesťou ) nerušený spánok. Lenže, ktorý je ten PRAVÝ, keď ste si už vyskúšali niekoľko druhov a nič? Bolesť je tam, kde bola doteraz? Predpokladám, že nemáte anatomicky tvarovaný vankúš a neskúsili ste na ňom spať.

 

Na výstavách aj v predajni sa často stretávate s otázkami, ktoré majú veľký vplyv na správny výber matraca na vaše lôžko. Občas si možno pomyslíte, že kúpa matraca nie je až taký „problém“.

Nie, problém to absolútne nie je. Sami dobre viete, že spíte tretinu života a tú si potrebujete spríjemniť a zohľadniť aj zo zdravotnej stránky. Posteľ je napríklad potrebná vec, ktorá korunuje vašu spálňu. Nie je nič krajšie ako masívna buková alebo dubová nádhera, prípadne aj lôžko s baldachýnom, ak si to želá vaša nežná polovička.

Čo je však prioritou VÁŠHO SPRÁVNEHO ODPOČINKU je výber ROŠTUMATRACA.

                                                           

 

Vraj existuje možnosť konkretizovaním výkladov snov, nájsť zdravotný problém, ktorý nás trápi a predísť tým možnej diagnóze. Myseľ spoločne s telom nás vyvarujú pomocou snov a pomôžu tak odhaliť, čo nás trápi, prípadne trápiť ešte len bude.

Zdá sa to nemožné?

Málokto sníva celú noc. Mnohí z nás sa zobudia a tvrdia, že sa im nič, absolútne nič nesnívalo. Náš mozog sa počas spánku prepína do REM fázy. Je možné, že z tohto ľahkého spánku sa aj viackrát za noc prebudíme.

Ženy si vraj pamätajú sny častejšie ako muži. Je to ľahším spánkom, jednoducho nespíme tak tuho, ako naše drahé polovičky. Podmienené často aj budením sa počas obdobia, keď boli deti malé. Alebo sme jemnejšie bytosti a preto ten spánok je oveľa ľahší. :)

 

Zdravie patrí medzi najdôležitejšie priority v živote každého z nás. Tak by to malo byť. Bohužiaľ niekedy sa osud zahrá kruto a my sa musíme postarať o seba alebo o svojich najbližších. Už samotný pobyt v nemocničnom prostredí je vyčerpávajúci, stresujúci a vedúci k apatii a iným negatívnym emóciam. Vtedy je dôležitá naša blízkosť, naše povzbudenie, naša možnosť BYŤ POTREBNÝM.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia